چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: در سال ۲۰۰۸ شاید تصور استفاده از رایانه، بدون موشواره (ماوس) برای کاربران غیرممکن یا دست‌کم خیلی دشوار باشد.

چهل سال پیش، ۹دسامبر ۱۹۶۸ که نخستین ماوس در سانفرانسیسکو معرفی شد، هنوز رایانه‌های شخصی به بازار نیامده بودند.

داگلاس سی. اِنگِلبارت، مخترع آمریکایی، در روز نهم دسامبر ۱۹۶۸، اختراع جدید خود را در کنفرانسی در سانفرانسیسکو معرفی کرد. دستگاه جدید به جز متخصصان حاضر در کنفرانس، با اقبال چندانی مواجه نشد. سال‌ها طول کشید تا موشواره توانست جای خود را در میان کاربران اینترنتی باز کند. 

نخستین موشواره را بیل انگلیش (Bill English) سر مهندس مرکز تحقیقات انگلزبارت ساخت. این موشواره با ماوس‌های امروزی شباهت چندانی نداشت؛ از یک جعبه چوبی و یک چرخ تشکیل شده بود که حرکت‌های موشواره را به صفحه نمایش منتقل می‌کرد. روی آن هم کلیدی وجود داشت که برای کلیک کردن بود. 

۱۴ سال بعد، در سال ۱۹۸۳، شرکت اَپل آمریکا نخستین رایانه خود به نام "لیزا" (Lisa) را به بازار عرضه کرد که صفحه نمایش گرافیکی داشت و از موشواره استفاده می‌کرد. استیو جابز (Steve Jobs)، رئیس وقت شرکت اَپل از نخستین کسانی بود که قابلیت‌های ماوس را که در آن ‌زمان هنوز بسیار گران بود، شناخت. وی خود با این جعبه جادویی در مرکز تحقیقاتی شرکت "زیراکس" ، سازنده چاپگرها و دستگاه‌های کپی، آشنا شد. این مرکز "دستگاه نمایشگر" ماوس‌های غلطک‌دار را می‌ساخت.

در حالی که مقامات شرکت زیراکس تکمیل و توسعه ماوس‌های اولیه را از برنامه‌های خود خارج کرده بودند، رئیس شرکت اَپل، این دستگاه را به یکی از قطعات جانبی ثابت در رایانه‌های خود تبدیل کرد و اختراع موشواره، در شکلی که امروز می‌شناسیم را به نام خود ثبت کرد. 

نخستین ماوس که ۴۰ سال پیش متولد شد

یک سال بعد نخستین رایانه مکین‌تاش (Macintosh) ساخت شرکت اَپل به بازار آمد که موفقیت تجاری بسیاری نیز کسب کرد. شرکت لوگی‌تک (Logitech) که آن زمان شرکتی تازه‌تأسیس در سوئیس بود، "مبدلی" را ساخت که با استفاده از آن می‌شد از ماوس در رایانه‌های IBM نیز استفاده کرد. IBM شرکتی بود که راه را برای همه‌گیر شدن رایانه در جهان هموارتر کرد. زمانی که شرکت مایکروسافت سیستم عامل جدید خود، ویندوز ۹۵ را به بازار عرضه کرد، ماوس تمام بازار رایانه در جهان را فرا گرفت. شرکت لوگی‌تک در ماه دسامبر اعلام کرد که یک میلیاردمین ماوس خود را هم تولید کرده است. 

انگلبارت که امروز ۸۲ سال دارد، قصد داشت مشکلات روزافزون بشر را به کمک رایانه حل کند. برای همین و به سفارش سازمان فضایی آمریکا (ناسا) دستگاهی را اختراع کرد که با آن بتوان یک نقطه را بر روی یک صفحه نمایش حرکت داد. البته نمونه‌های دیگری هم برای این کار ارائه شد که اقبال چندانی کسب نکردند. یکی از این نمونه‌ها یک صفحه کلید ۵ دکمه‌ای بود که کاربر می‌توانست با استفاده از آن دستورات خود را به رایانه منتقل کند. ماوس اما به‌عنوان بهترین راه‌حل، مورد توجه قرار گرفت. 

یک سال پیش از معرفی موشواره در سانفرانسیسکو، انگلبارت اختراع خود را ثبت کرده بود. در ثبت اختراع نوشته شده، «دستگاه نمایش موقعیت که با لغزاندن آن روی سطح دلخواه، نقطه‌ای روی صفحه نمایش به حرکت درمی‌آید.»

 دویچه‌وله

کد خبر 70438

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز